Epic Space Battle

Epic Space Battle

søndag 23. august 2015

Repaint av Kath Scarlet sin Firespray

Nylig testet jeg ut en liste med to stykk Scum Firespray (kan leses om her) og landet på at Kath Scarlet og Boba Fett var en artig kombinasjon. Like artig var det ikke at begge fløy en Firespray malt opp som Slave 1! Dette måtte gjøres noe med - det var på tide med en repaint!



Jeg har malt miniatyrer i mange år, så en viss erfaring vil jeg si at jeg har. Jeg behersker de grunnleggende teknikkene greit, men er langt fra noen Michelangelo. Dessuten har jeg aldri turt å male X-Wing-miniatyrene, så dette var litt ukjent mark for meg. Jeg startet derfor med å søke opp informasjon på nettet.

Den første ressursen jeg fant var på "Hobby Before I Die" (du finner den her). Han hadde laget en crisp versjon og hadde gode tips om farger. Dessuten hadde han tatt bilder fra mange vinkler slik at det var lett å finne mønsteret. Ønsker man en mer "skitten versjon", anbefaler jeg å titte på denne videoen.

Første trinn: basecoat
Jeg sprayet hele modellen hvit med tre tynne strøk. Etterpå malte jeg områdene som skulle være røde og grå med svart for hånd.

Andre trinn: grått. 
Etter dette tok jeg for meg områdene som skulle være grå. Disse malte jeg med ett strøk Citadel Dawnstone. Dette er en "layer"-farge og dekker derfor ganske godt. Jeg valgte enkelt og greit og male alt som ikke skulle være rødt eller hvitt med grått, både for å gjøre det enkelt for meg selv, men også for å skape et helhetlig inntrykk med skipet. De grå områdene fikk deretter to lag med svart wash og ett lag med Citadel Agrax Earthshade. Til slutt drybrushet jeg med to toner grå.

Tredje trinn: rødt.
Jeg brukte fire lag tynnet Citadel Red Gore for å få en dyp rødfarge. Deretter brukte jeg Citadel Blood Red for å highlighte på de områdene der det ville komme lys om lyskilden sto litt over skipet. Jeg blandet 50/50 Citadel Golden Yellow med Blood Red for å få en oransje farge jeg tok helt langs kantene av det røde. Jeg foretrekker å highlighte rødt med oransje i stedet for rosa, da jeg synes dette gir en finere effekt.

Fjerde trinn: skyggelegging
Så kom det jeg gruet meg mest til - skyggelegging. Fra "Hobby Before I Die!" fikk jeg tips om å bruke en tynn tusj til dette. Jeg gikk til anskaffelse av et tusjsett med størrelsene 005, 01 og 02, disse brukte jeg i sprekkene mellom platene. Det gikk overraskende lett, men noen steder måtte jeg ty til pensel og svart maling.

Femte trinn: avsluttning
Jeg malte vinduet svart. Her vurderte jeg blått med gjenskinnseffekt, men valgte det helt enkle. Sånn passer modellen bedre sammen med de andre skipene som jeg ikke har malt. Motoren ble malt med mørkeblå og drybrushet med stadig mer hvitt. Områder der jeg hadde vært uheldig ble ryddet opp med hvitt eller rødt. Til slutt fikk hele modellen to lag blank lakk og to lag matt lakk. Jeg gikk over vinduet med blank lakk for hånd.

Alt i alt vil jeg si meg fornøyd med modellen og vurderer å male opp andre skip også. Det er godt mulig jeg lager en litt mer personlig Slave 1 til Boba Fett etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar