Epic Space Battle

Epic Space Battle

lørdag 29. august 2015

Outland Open IV- turneringen der alt gikk galt

29. august 2015- denne datoen glemmer jeg ikke med det første. Søsteren min hadde bursdag og jeg gjorde min absolutt dårligste X-Wing-turnering noensinne. Hele veien hjem tenkte jeg på  - hva var det jeg gjorde feil?




Kamp mot Jonas - her brukte jeg for lang tid på å ta ned
Chewie og mistet for mange skip på det.
Vi var fjorten stykker på denne turneringen, som ble elegant arrangert av Kim. Alle spillerne klarte å oppnå minst én seier -med unntak av meg. Jeg tapte alle fire kampene mine, riktignok var det noen av dem som kunne gått andre veien med litt andre terningkast, men det er viktig å kunne kaste bra også. Etter turneringen har jeg gått litt i meg selv og valgene jeg gjorde for å lære noe av dette.

Liste
Her var nok det første feilvalget. Jeg kjørte Soontir Fel med PTL, Title, Targeting Computer og Autothrusters, støttet opp av fem Obsidian Squadron Pilots, tilsammen 99 poeng. Tanken var å kunne ha mange skip mot toskipslister, samt ha PS 3 med minisvermen min mot Predator og andre svermlister. Soontir med Target Lock og Focus på kloss hold rocker hardt! Jeg har spilt med noe liknende hjemme i treningsmatcher og egentlig gjort det ganske bra, men mot ukjente spillere ble det fort noe annet. Jeg fikk ikke brukt Target Lock mer enn kanskje fire ganger under turneringen og TIE-fighterne kunne trengt Howlrunners reroll-evne. Dessuten satt jeg
opp klønete i Deployment ganske ofte.

Motstandere
Kamp mot Aksel -her hadde jeg en fin start, men endte med å
spre ilden rundt og kolliderte to ganger på rad med Soontir.
Jeg møtte tøff motstand i alle kampene, det er mange gode spillere i Oslo-området. Listene var også sammensatte, det var en veldig variert meta denne gangen, noe som er artig. I to av kampene møtte jeg to skip, i en kamp tre skip og i en kamp fire skip, så jeg burde ha alle forutsetninger for å kunne gjøre det bra i minst en eller to av disse kampene. Dessverre for meg denne gangen, var motspillerne for flinke og jeg gjorde for mange feil.

TIE-Fightere
Jeg var veldig flink til å fly dem i formasjon, men ved flere anledninger burde jeg brutt opp og heller flydd noen av dem for å skape kollisjoner. To terninger i angrep uten reroll og ofte uten Focus fordi man har valgt en annen Action, blir rett og slett for svakt. Mot en del av de kraftigste skipene der ute nå kan de fort gjort bli skutt bort på ett eneste skudd også. Dette skjedde ofte, særlig mot Jonas sin Chewie og Wild Space Fringer-liste.

Target Priority
Jeg valgte dessverre å gå etter feil mål i to av kampene mine, i den tredje gikk jeg etter alle skipene og i den fjerde brukte jeg for lang tid på å ta ned skipet jeg hadde valgt å gå etter først. Motstanderne mine brukte agn mot meg som jeg rett på, så jeg klarte fint å forkludre spillet mitt selv. Med en liste med så mange skip, må man sørge for å få konsentrert ilden sin mens man fortsatt har mange skip, ikke spre den rundt eller kaste bort skudd på feil mål.
Siste kamp, mot Are. Her vleger jeg å gå etter Darth Vader i
stedet for Decimatoren først. I tillegg har jeg en flott
K-Turn med SF i andre trekk. Flott, Ole!

Soontir Fel
Oppsettet mitt med Soontir har fungert bra tidligere, men denne gangen ble det for mange ganger at jeg ikke fikk brukt Target Lock - da hadde det vært langt bedre å ha Stealth Device. Jeg klarte i tillegg å kollidere han inn i den jeg skulle skyte og generelt flytte han elendig ved flere anledninger, så han ble skutt ned hver kamp. Soontir er mektig og manøvrerbar, men også veldig forutsigbar, derfor blir han et lett bytte hvis man gjør noen feil med han - slik som jeg altså gjorde flere ganger.

TIE-Fighterne går nok fint inn i skapet igjen, det er nok på tide å teste ut andre typer lister. TIE-sverm er vanskelig å fly og tydeligvis var det ikke noe for meg denne gangen. Andre klarer det bedre, all ære til dem, men det er nok ikke noe for meg på dette tidspunktet. Neste gang skal jeg også rulle bedre på terningene...

2 kommentarer:

  1. Denne oppsummerer min opplevelse:
    http://direman.com/direman/comic.php?comicID=1381

    SvarSlett
  2. Ja, jeg noterte meg at det tok 17 minutter før keiseren var ute i rommet!

    SvarSlett