Epic Space Battle

Epic Space Battle

tirsdag 3. februar 2015

Mer testing av A-Winger

Deployment: Prototypepiloter
i midten av brettet og elite-
piloter på flanken.
For de som har lest mine tidligere innlegg kommer det nok ikke som noen overraskelse at jeg liker A-Winger, særlig Prototype-pilotene. Det kommer vel heller ikke som noen overraskelse at jeg ikke har fått dem til å virke. jeg har brukt dem som eskorte til Han Solo beefet opp defensivt og til Dash Rendar med HLC og Engine Upgrade. De ble stort sett plukket ned en etter en da jeg brukte dem forrige helg, uten at de fikk gjort så mye. Etter en del tenking, har jeg kommet til følgende:
1) A-Winger har for liten kraft når de er få, de bør komme mange av gangen. Med nok skudd får man til slutt noe gjennom.
2) De egner seg ikke til å fly i tett formasjon, det er bedre å komme fra flere kanter og dekke ulike vinkler. Dette forutsetter igjen at man bruker flere skip.
3) PS 1 betyr at du skyter til slutt, så det er fort gjort at de ikke lever på slutten av trekket. Bruk dem
gladelig som blokkere og ødelegg Action-Fasen til et av din motstanders skip som er vesentlig mer verdt. Dette kan også bidra til at du får fienden der du vil ha han.
Trekk to: krapp sving og boost
gir god utflanking!
4) Utnytt dem gjerne som Decoys. Skudd mot dem betyr færre skudd mot Elitepilotene

Med dette i tankene valgt jeg å bytte ut det tunge skipet med to A-Winger til! Listen min så dermed slik ut:
* Tycho Celchu, A-Wing Test Pilot, Veteran Instincts, Push The Limit, Chardaan Refit (28 poeng)
* Jake Farrell, A-Wing Test Pilot, Veteran Instincts, Outmaneuver, Chardaan Refit (26 poeng)
* Prototype Pilot, Chardaan Refit (15 poeng)
* Prototype Pilot, Chardaan Refit (15 poeng)
* Prototype Pilot, Chardaan Refit (15 poeng)

Runde 3: mer skyting på Echo, Prototypepilotene står
fint til for blokking.
Planen var ganske enkel: de to stjernepilotene, med PS 10 og 9, fløy opp langs flanken i full fart. Med boost i første trekk og krapp sving og boost i andre trekk , skulle de komme inn fra fiendens blindside. Med høy PS var også tanken at de skulle kunne tilpasse seg hva fienden fant på. De tre Prototype-pilotene fløy litt saktere opp i midten med ulik fart og med litt mellomrom, slik at de kunne dekke ulike vinkler og gjør forskjellige manøvre i ulike retninger uten at en kollisjon var garantert.

Motstanderen min, Arne Kristian, hadde Kath Scarlet, Echo og Winged Gundark.
Runde 5: Echo er skutt bort og Kath er tvunget ut mot kanten,
her må hun foreta en K-Turn.

Planen fungerte ganske bra! I andre trekk var jeg helt oppe i hekken på Echo med begge elitepilotene mine, mens de andre dekket ulike felter ellers og stod ganske greit i forhold til påfølgende trekk. Dessverre ble tre terninger i angrep fra to skip ikke nok til å ta ut Echo, men han ble strippet for
skjold.

Runde 6: Kath avanserer, men blir omringet av fem
A-Winger! Nå lukter det svidd av skjoldene hennes!
I de påfølgende trekkene konsentrerte jeg maks ildkraft mot Echo og brukte Prototype-pilotene til å blokkere banene. En av dem missberegnet avstanden til en asteroide og klarte ikke sin 5 K-Turn, men ellers manøvrerte jeg skipene ganske bra. De to elitepilotene fikk flydd i banene de ønsket uten å bli skutt på, men hadde noen uheldige flytt der de mistet actions på grunn av kollisjoner med egne skip og asteroider. Vel, vel, en får vel bare øve mer.

Echo røyk etterhvert og da stod Kath Scarlet for tur. Med fem skip mot seg ble kampen for tung for henne også. Med litt for mye overmot, var det faktisk ganske skummelt for Jake en runde, da han ble beskutt av Kath og Winged Gundark samtidig.

Til slutt var det bare Winged Gundark igjen. TIE-fightere kan være vanskelige å få has på, men med fem skip mot seg var det bare et spørsmål om tid før også han ble blåst til himmels.

Erfaringer:
- A-winger er gøy! Utrolig mye fart og artig med Boost.
Runde 7 medfører mer skyting. Etter
dette følger noen trekk til før både Kath
og Winged Gundark er skutt vekk
- Med mange nok skudd kommer man til slutt gjennom, selv om en bare har to terninger Attack.
- Blir et av skipene redusert, er det ingen skam å fly det litt unna for å slippe å miste det. Man kan heller komme tilbake et eller to trekk senere og skyte fra avstand.
- Det er en utfordring å fly mange manøvrerbare skip samtidig, så en slik type liste krever at man trener en del med den.
- En slik liste trenger litt plass mellom asteroidene og avstand mellom skipene.

Er da denne listen bra nok? Det er moro med to skip med høy PS som har plenty med Actions og mulighet for stor fart. Da all røyken hadde lagt seg i verdensrommet, kom det for en dag at mange av skipene mine hadde tatt mye skade, så det er absolutt ikke en liste med udødelige skip. Men - det var utrolig moro å fly med disse små irriterende moskitoene, så det er fullt mulig jeg prøver denne listen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar