Epic Space Battle

Epic Space Battle

lørdag 17. januar 2015

Imperial Assault: nok en slager fra FFG som vil tømme lommeboka!

I forbindelse med min 39-årsdag skaffet jeg meg det nye hotte Star Wars-spillet Imperial Assault fra FFG. Jeg er mektig imponert over hva dette firmaet klarer å produsere av gode spill - her er det tipp-topp og tommel opp for komponenter (figurer, tokens, kort og brett), regler, spillbarhet og balanse. For de av dere som har spilt Descent, så er dette veldig likt, men det er altså satt i en Star Wars-bakgrunn. Fortellingen i grunnboksen er satt til rett etter Episode IV, det blir spennende å se hvor eventuelle ekspansjoner er plassert i sagaen.
Spillet kan spilles i to moduser:
a) Skirmish: her bygger man seg en styrke og trekker et kart og et oppdrag. Man skyter løs på hverandre og prøver å ta kontroll over viktige punkter av brettet
b) kampanje: her spiller 2-4 spillere hver sin helt, en spiller er sjef over alle imperiestyrkene

Skirmish har jeg ikke testet ennå, men det ser veldig moro ut. Denne måten å spille på er foreløpig ikke laget for Descent.

Introduksjonsscenariet: deployment

I kampanjemodus får spillerne informasjon etterhvert som fortellingen strider frem. Det er et intrikat system for hvordan man velger oppdrag, og man får belønning etter endt oppdrag, avhengig av om man klarer det eller ikke. Man spiller alternative karakterer som ikke er fra filmene, men man kan få Allierte underveis som vi kjenner godt, for eksempel Luke Skywalker og Han Solo. Imperiet kan få forsterkninger av hensynsløse IG-88 eller Darth Vader. Ettersom Boba Fett ikke er med her, lukter det fort en ekspansjon med mer snacks!

Stormtropper har blitt skutt fra venstre flanke!
Du får med alle brikker og kort du strengt tatt trenger for å spille i grunnboksen, men ikke alle er som plastminiatyrer. Enkelte figurer fra spesielle oppdrag er med som pappbrikker og blir snart tilgjengelige som tilleggspakker. Liker man spillet godt og er opptatt av det estetiske, kan man kjøpe disse - men du er ikke avhengig av dem for å få spilt kampanjen.

Før man tar fatt på kampanjen, bør alle lese introduksjonsreglene som er på 8 sider, du finner dem gratis her: learn to play. For å få en følelse av spillet er det lurt å spille gjennom introduksjonsscenariet som ikke er en del av kampanjen. Vi fant dette svært nyttig, vi ble kjent med reglene i praksis og kunne lettere avgjøre hvilke figurer vi syntes passet oss og hva de var gode til.

Reglene er enkle: hver figur kan gjøre to actions. Helter kan velge å gjøre to like actions, det kan ikke imperiebrikkene. Man aktiverer annenhver gang, det vil si først går en helt, så går en enkeltfigur eller gruppe med imperiefigurer. Man bytter på til alle har vært gjennom. Det er en god del spesialregler, men alle disse er oversiktlig forklart i et eget hefte, det finner du her: rules reference guide.
Aggressive forhandlinger med en Jedi

Det mest utfordrende var å få oversikt over alle steg man måtte gjøre i kampanjemodus. Det er mange kort man skal velge blant og en god del ting som skal gjøres før, under og etter et oppdrag, men dette får man nok taket på etterhvert.

Vår erfaring er at det er veldig viktig under et oppdrag at heltene kommuniserer og blir enige om hva de burde gjøre. De har ulike evner og muligheten til å gjøre hverandre bedre, noe som er essensielt for å lykkes. Man jobber ofte med en tidsfrist, så det er viktig at man holder seg til det oppdraget ber en om å gjøre og ikke lar seg distrahere.

Jeg synes så langt at dette er et fantastisk bra spill, jeg gleder meg allerede til neste spilling!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar