Spillet kan spilles i to moduser:
a) Skirmish: her bygger man seg en styrke og trekker et kart og et oppdrag. Man skyter løs på hverandre og prøver å ta kontroll over viktige punkter av brettet
b) kampanje: her spiller 2-4 spillere hver sin helt, en spiller er sjef over alle imperiestyrkene
Skirmish har jeg ikke testet ennå, men det ser veldig moro ut. Denne måten å spille på er foreløpig ikke laget for Descent.
Introduksjonsscenariet: deployment |
Stormtropper har blitt skutt fra venstre flanke! |
Du får med alle brikker og kort du strengt tatt trenger for å spille i grunnboksen, men ikke alle er som plastminiatyrer. Enkelte figurer fra spesielle oppdrag er med som pappbrikker og blir snart tilgjengelige som tilleggspakker. Liker man spillet godt og er opptatt av det estetiske, kan man kjøpe disse - men du er ikke avhengig av dem for å få spilt kampanjen.
Før man tar fatt på kampanjen, bør alle lese introduksjonsreglene som er på 8 sider, du finner dem gratis her: learn to play. For å få en følelse av spillet er det lurt å spille gjennom introduksjonsscenariet som ikke er en del av kampanjen. Vi fant dette svært nyttig, vi ble kjent med reglene i praksis og kunne lettere avgjøre hvilke figurer vi syntes passet oss og hva de var gode til.
Reglene er enkle: hver figur kan gjøre to actions. Helter kan velge å gjøre to like actions, det kan ikke imperiebrikkene. Man aktiverer annenhver gang, det vil si først går en helt, så går en enkeltfigur eller gruppe med imperiefigurer. Man bytter på til alle har vært gjennom. Det er en god del spesialregler, men alle disse er oversiktlig forklart i et eget hefte, det finner du her: rules reference guide.
Det mest utfordrende var å få oversikt over alle steg man måtte gjøre i kampanjemodus. Det er mange kort man skal velge blant og en god del ting som skal gjøres før, under og etter et oppdrag, men dette får man nok taket på etterhvert.
Vår erfaring er at det er veldig viktig under et oppdrag at heltene kommuniserer og blir enige om hva de burde gjøre. De har ulike evner og muligheten til å gjøre hverandre bedre, noe som er essensielt for å lykkes. Man jobber ofte med en tidsfrist, så det er viktig at man holder seg til det oppdraget ber en om å gjøre og ikke lar seg distrahere.
Jeg synes så langt at dette er et fantastisk bra spill, jeg gleder meg allerede til neste spilling!
Reglene er enkle: hver figur kan gjøre to actions. Helter kan velge å gjøre to like actions, det kan ikke imperiebrikkene. Man aktiverer annenhver gang, det vil si først går en helt, så går en enkeltfigur eller gruppe med imperiefigurer. Man bytter på til alle har vært gjennom. Det er en god del spesialregler, men alle disse er oversiktlig forklart i et eget hefte, det finner du her: rules reference guide.
Aggressive forhandlinger med en Jedi |
Det mest utfordrende var å få oversikt over alle steg man måtte gjøre i kampanjemodus. Det er mange kort man skal velge blant og en god del ting som skal gjøres før, under og etter et oppdrag, men dette får man nok taket på etterhvert.
Vår erfaring er at det er veldig viktig under et oppdrag at heltene kommuniserer og blir enige om hva de burde gjøre. De har ulike evner og muligheten til å gjøre hverandre bedre, noe som er essensielt for å lykkes. Man jobber ofte med en tidsfrist, så det er viktig at man holder seg til det oppdraget ber en om å gjøre og ikke lar seg distrahere.
Jeg synes så langt at dette er et fantastisk bra spill, jeg gleder meg allerede til neste spilling!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar